GDPR - Integritetspolicy
Allt du behöver veta om GDPR
Den 25 maj 2018 infördes en ny lagstiftning i hela Europa med avsikten att skydda enskilda personers integritet. Lagen ersätter den tidigare Personuppgiftslagen (PUL) och innebär att medlemsregister och insamling av medlemmars personuppgifter måste förändras.
En enkel checklista för föreningar, som även finns i vår GDPR-policy, är:
+ Kontrollera hanteringen av medlemsregister: Gallra, begränsa tillgång, uppdatera, radera
+ Mobila enheter och IT-stöd: är hanteringen laglig och säker?
+ Ljud- och bildupptagning i samband med föreställningar: upplys publiken om att de genom att betala inträde eller begär tillträde till ett evenemang som anordnas, samtycker till att ljud- och bildupptagning av dem äger rum.
+ Minderåriga medlemmar: glöm inte vårdnadshavares samtycke gällande hantering av barns personuppgifter (gäller även saker som t.ex. allergier, diagnoser, m.m.)
+ Vuxna medlemmar: inhämta samtycke till att behandla personuppgifter i samband med att en person anmäler sig till kurs eller aktivitet anordnad av föreningen.
För allmän info, se följande länkar:
En kort föreläsning om GDPR för föreningar >>